
Na het verdwijnen van de historische collectie van de PolitieEenheid Rotterdam, bleef het feit van het behoud van de rijdende voertuigen uit de collectie, ondergebracht in de Stichting C10 Politie Rotterdam.
In 2022, besloot de eenheidsleiding de Stichting C10 te ondersteunen en de rijdende voertuigen te behouden voor de Politie Eenheid Rotterdam.
In 2008 werd in overleg met Hendrik Karreman van de directie Politie overgegaan tot de oprichting van een stichting, teneinde het rijdend erfgoed ook als zodanig te gebruiken.
Het probleem was dat het voertuig, de Chevrolet C10, die technisch erg verwaarloosd was, met veel inzet rijdend werd gemaakt, maar niet op het wagenpark van de politie mocht drukken. Ook de uitmonstering voldeed niet meer aan het beeld van de nieuwe striping en was daardoor een vreemde eend in de bijt.
Het doel was niet te vervreemden van de Politie Rotterdam.
Notarieel werd de Stichting C10, omdat dit toen het enige rijdende voertuig was, vastgelegd.
Dat hield aanvankelijk in dat het geen direct politieonderdeel werd en voor de exploitatie zoals verzekering, wegenbelasting, APK en andere verplichtingen door het Stichting bestuur moesten worden geregeld.
Aangestoken door het resultaat met de C10, werd met de in dezelfde staat van ontbering verkerende DAF 33 rijdbaargemaakt.
Beide voertuigen waren eerder in de Jeugdgevangenis van Zutphen rijdbaar gemaakt. Maar rijdbaar wilde niet zeggen dat je er mee kon doen wat er in de dienst mee gebeurde. Zodoende kwamen beide voertuigen in de staat waarin ze niet behoorden, verhabbezakt..
Mede door dat feit werd geselecteerd op bestuurders en kwamen regels ten aanzien van het gebruik.
Het gebruik moet politie gelieerd zijn, dat kan met inachtneming van de regels goed gehanteerd worden.
Al snel werd door collega’s afscheid genomen van de dienst en in het huwelijk getreden door de dienst, in de C10.
In het licht van het succes werden vervolgens een Volvo Amazon, de Zwarte VW van Zuid Holland-Zuid, een takelwagen en een Volvo V70 in de stichting ondergebracht. Allen rijdend.
Ook werden manifestaties bezocht in het kader van de politie. Dat vraagt veel tijd en improvisatie.
Maar gezelligheid kent geen tijd en improvisatie houd je in beweging en scherp.
Scherp moet je zijn, zeker wanneer buitenstaanders het bezit willen nabootsen, dat lijkt vreemd, maar het bestaat.
Zo werd een DAF 33 nagebootst en diende zich een meneer aan die een Chevrolet C10 had verworven. Een leuk contact, trotse eigenaar gave auto.
Toch kwam de drang om het uiterlijk aan te passen aan de originele C10 van de Stichting. Voortvarend had hij het oude politielogo (de 8 puntige ster) gefotografeerd en laten maken.
Dat was niet de bedoeling. Temeer daar het verwarring sticht in het gebruik.
Door voortschrijdend inzicht heeft de stichting nagegaan wie de rechthebbende op het politielogo was. Die was er niet. Door verwerving is de stichting C10, Europees, de wettelijke rechthebbende van de het politielogo geworden. Dat koste onderzoek en geld, maar het is gelukt.
Het liefs was de hele shape van de C10 geclaimd als beeld. Dat was niet mogelijk. Het beeld van de auto is van Chevrolet. De blauwe flitslichten zijn voor particulieren verboden en het schijnwerper niet meer te krijgen.
Met de eigenaar van de “Nep” C10 werd afgesproken dat het gebruik van de emblemen niet geoorloofd was. Er werd afgesproken het logo te wijzigen naar zijn bedrijfsvoering, een reclame bedrijf.
Langs de Grindweg stond eenzelfde Chevrolet opgesteld, geen achterdeuren, wel het logo. Na aanschrijven verdween de auto.
Bovendien bleek dat een ander een GMC het uiterlijk van de C10 had gegeven. Persiflage, verkeerde wielen, achterklep (geen deuren) en geen blauwe zwaailichten (verboden). Wel de logo’s.
Toch blijft scherpte belangrijk te meer daar het gebruik van de C10 in de stichting aan regels is gebonden. Neppers hebben zich niet aan regels te houden. Dat kan verwarring scheppen en aan ons, de Stichting, worden toegerekend.
Kortom, de neppers doen afbreuk aan het origineel. De strijd is moeilijk als procederen de enige weg is, dan moet het maar..
Bram Verhoeff,
Voorzitter Stichting C10 Politie Rotterdam.