Wie het grote niet eert is het kleine niet……….
Dit lijkt de omgekeerde wereld maar het is niet anders.

Ooit was de productie van miniatuur autootjes gebaseerd voor het jeugdig gebruik. Steeds meer voldoend aan het echte model sprak dit tot de verbeelding.
De tijd dat we op de knieën over de grond kropen met zo’n klein autootje ligt ver achter ons.
In de loop der jaren ontstond de behoefte om die jeugd nostalgie terug te roepen en te verzamelen.
De huidige modelauto is niet perse gemaakt voor het grondwerk, maar wordt in vitrines opgesteld.
Een daarvan is de Chevrolet C10, gedurende 20 jaar de surveillance auto van Rotterdam. Het gezicht van de politie.
Wonder boven wonder is er nergens een model van de C10 in massa geproduceerd te vinden. Er was een kleine serie 1/68, maar die hield op te bestaan.
Dat was de aanleiding om uit sympathische overweging in 1990 een model van de C10 in het Rotterdamse op de markt te brengen.

Peter Mulder van Modelcars, bracht met een model van de C10 als eerste, in een serie genoemd naar zijn dochter als Kimclassics op de markt.
Geproduceerd in Engeland door Western Models, een gerenommeerde fabrikant van modelauto’s. Het materiaal bestond uit ZAMAC, een legering van Zink, Aluminium, Magnesium en Koper.
Het model kon gebouwd en als kit worden geleverd. Ondanks de kwaliteit van Western, waren er nuance gebreken. Een kniesoor die daarop let, maar toch. De neus te lang en het dak niet conform.
Ze vlogen weg en een enkele keer terug te vinden op de één of andere site.
Bij de exploitatie van de Historische Collectie van de Gemeentepolitie Rotterdam, waarvan de originele C10 deel uit maakte, was de vraag naar een model van de C10 altijd aanwezig. Altijd moesten we mensen teleurstellen en met een foto van de C10 derwaarts laten gaan.
Gelukkig voor hen en andere liefhebbers kwam een nieuw idee voor een model. Dat is moeilijk op zich. Productie kosten en aantallen zijn niet altijd haalbaar. Toch vond een producent van modelauto’s “Matrix“ mede uit sympathische overwegingen het interessant om een model naar wens te produceren, in een kleine oplage.


De huidige techniek met 3D fotografie, maakt het mogelijk een exact model van het origineel te maken. De daarvoor gemaakte matrijzen gaan echter maar 50 afdrukken mee en moeten dan herzien worden. Voor de productie is 50 te weinig, 500 is de minimale productie. Voor ons te veel. Een model bestaat al vlug uit meer dan 150 onderdeeltjes. In de schaal 1/43 is dat redelijk priegelwerk om tot een model te worden.
De Chinese industrie is daartoe in staat voor een “redelijke” prijs. Wat is redelijk, Zamac kostte 250,- gulden per stuk..
Voor dit model 1/43, geleverd in Showcase, van deze kwaliteit, komt de prijs op € 125,-. Ze komen niet in de schappen van supermarkten. Voor dit unieke product, is het voor de liefhebber, de prijs zeker waard.
Bij de introductie was de hele partij, 260 stuks, in één dag uitverkocht. Met goede wil kon een tweede bestelling van 250 geleverd worden.
Modelcars, heeft er nog een paar.
Bram Verhoeff